Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods brief uit de hemel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods brief uit de hemel

In gesprek met ds. H. Polinder over Ralph Erskine

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Citaat:
“De belofte is zo persoonlijk aan een ieder gericht, dat ze vergeleken kan worden met een brief. De belofte is Gods brief uit de hemel.”

Wie:
Ralph Erskine (1685-1752)

Waar:
R. Erskine, Works V, blz. 116

Wanneer:
Het citaat is uit een preek die in 1726 is uitgegeven.

Wie was Ralph Erskine?
Ralph Erskine was predikant in de Schotse Kerk. Hij werd in 1711 bevestigd in Dunfermline. Het was een grote gemeente met twee predikantsplaatsen. Hij heeft deze gemeente gediend tot aan zijn sterven. Toen de Seccession Church (de Afgescheiden Kerk) ontstond, heeft hij zich in 1737 daarbij aangesloten. Een groot deel van de gemeente en het grootste deel van de kerkenraad volgde hem. Hij moest het oude kerkgebouw verlaten waarin hij vele jaren het evangelie verkondigd had. Een nieuw kerkgebouw verrees waar Ralph Erskine met zijn gemeente kon samenkomen.

Wat is de achtergrond van het citaat?
Dat heeft te maken het conflict dat leidde tot de afscheiding van de Schotse kerk.
Ralph Erskine is net als zijn broer bekend geworden door zijn prediking van het evangelie. Zij behoorden tot de zogenaamde “marrow men”. Zij onderschreven de visie op het aanbod van genade zoals dat in het boekje “The marrow of modern divinity” verwoord is. Dit boekje speelde een grote rol in de Schotse kerk en uiteindelijk wordt de inhoud veroordeeld door de General Assembly (generale synode).

Wat is samengevat de inhoud van dit boekje?
Ralph Erskine verdedigde op grond van het Woord van God samen met anderen, zoals zijn broer Ebenezer en de bekende Thomas Boston, dat het Evangelie zonder voorwaarden verkondigd moet worden. In die tijd was bij vele predikanten de gedachte dat Christus alleen verkondigd mag worden aan hen die ontdekt zijn aan hun zonde en schuld en die op zijn minst de kenmerken vertonen van een verbroken en verslagen hart. Mensen die deze gezindheid nog niet kennen, mogen niet worden opgeroepen om tot Christus te komen. De “marrow men” kregen het verwijt dat ze leerden dat Christus voor alle mensen gestorven is. Ook vreesden hun tegenstanders dat de opvatting van de Erskines zou leiden tot een losbandig leven, want de heiliging was bij de Erskines geen voorwaarde voor de rechtvaardiging.
Dit boekje dat al veel eerder geschreven was, gaf duidelijk de visie van Ralph Erskine en de zijnen weer. In de aanbieding komt het heil tot iedere hoorder van het Evangelie, zonder enige voorwaarde. De toepassing van het heil is persoonlijk en is het werk van de Heilige Geest. Het heil wordt ontvangen in de weg van wedergeboorte, geloof en bekering.

Wat wilde hij met dit citaat zeggen?
Je proeft bij Ralph Erskine het verlangen in zijn preken dat hij aan iedere hoorder zo het evangelie wil verkondigen dat hij er niet omheen kan. Een ieder wordt met ernst geroepen. Hij haalt teksten aan als Spreuken 1: 22, 23 en Jesaja 55: 1 om aan te tonen dat het Evangelie geadresseerd is aan hen die zich nog helemaal niet bewust zijn van hun verlorenheid. Juist omdat zij zich nog niet als een verlorene kennen, zijn zij het adres van het evangelie.
Ook noemt hij het evangelie vaak de belofte. De belofte is de manier waarop het evangelie tot ons komt. De inhoud van de belofte van evangelie is Christus en al Zijn schatten. Christus komt tot ons in de belofte. Die belofte komt tot een ieder zondaar zonder onderscheid.
In dit citaat gebruikt hij het voorbeeld van een brief. De belofte van God is als een brief die aan een ieder wordt uitgereikt. Zo is het ook met het horen van het evangelie. We ontvangen hoogstpersoonlijk een brief uit de hemel waarin God ons Zijn Zoon verkondigt en aanbiedt. Niemand kan zeggen dat het evangelie geen woord voor hem of haar heeft. Ralph Erskine zegt in een van zijn preken: ‘als u niet tot Christus kunt komen met een gebroken hart, kom dan om een gebroken hart.’ Wie niet tot Christus komt, zondigt tegen het evangelie en dat is nog erger dan zondigen tegen de wet.

Wat heeft dit citaat ons te zeggen?
De prediking van Ralph Erskine laat zien hoe Christus tot een ieder komt, die het evangelie hoort. Tegelijk houdt hij vast aan de noodzaak van het persoonlijk geloof om ook te delen in het werk van Christus. Dat zijn elementen die ook vandaag voor de prediking van groot belang zijn. We mogen het evangelie ruim en heerlijk verkondigen. Tegelijk is het nodig dat we aandacht geven aan de weg waarlangs de Heilige Geest een zondaar doet delen in het heil van Christus. De prediking van Ralph Erskine, en trouwens ook van mannen als Ebenezer Erskine en Thomas Boston, helpt ons om evenwichtig het Woord van God te verkondigen. Het onderstreept hoe belangrijk en heerlijk de prediking van het Evangelie is, want de Heilige Geest gebruikt de prediking om het geloof in Christus te werken.


Meer weten en verder lezen:
• dr. P.H. van Harten, De prediking van Ebenezer en Ralph Erskine, Boekencentrum Den Haag 1986
Al de werken van R. en E. Erskine, Veenendaal 1976
• Ralph Erskine, De Schatkamer van de evangelische beloften voor allen zeer wijd geopend, Stichting De Tabernakel 2202
• http://www.puritansermons.com/erskine/erskindx.htm

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 2009

De Wekker | 16 Pagina's

Gods brief uit de hemel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 2009

De Wekker | 16 Pagina's