Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verlangen naar de wederkomst (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verlangen naar de wederkomst (1)

Het verlangen van de liefde

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het verlangen naar de wederkomst lijkt schaars in de christelijke kerk in Nederland. Hoe vaak hoor je het terug in gesprekken? Hoe vaak wordt er in de kerk gebeden om de wederkomst van de Heere Jezus? Laten wij onszelf deze vraag eens stellen: Wanneer heb ik voor het laatst gebeden of de Heere Jezus spoedig terug wil komen?

In drie artikelen staan we stil bij het verlangen naar de wederkomst. In dit artikel wil ik uitleggen waarom het verlangen naar de wederkomst zo belangrijk is. In het tweede artikel waarom het voor velen zo moeilijk is om ernaar te verlangen. In het derde artikel waarom het een grote zegen is als we leren verlangen naar de wederkomst.

Belangrijk
De verwachting van de wederkomst is niet iets bijkomstigs, iets voor christenen die nu eenmaal bijzonder geïnteresseerd zijn in wat er op en rond de jongste dag gebeuren gaat. Integendeel, de verwachting van de wederkomst hoort er echt bij, zó, dat het eerder moet verbazen als die verwachting bij een christen ontbreekt.
De Heere Jezus besteedde in Zijn onderwijs veel aandacht aan de verwachting van de wederkomst. Vlak voor Zijn lijden en sterven sprak Hij uitvoerig over de dingen die gebeuren zouden vóór en bij Zijn wederkomst. In dit onderwijs leerde de Heere Jezus Zijn kerk het wachtwoord voor de tijd tussen hemelvaart en wederkomst: waakzaamheid. ‘Wees dan waakzaam, want u weet niet op welk moment uw Heere komen zal’. ‘Wees daarom bereid …’ (Mt. 24: 42, 44)
Wie bereid wil zijn voor de wederkomst, moet door het geloof in Christus vergeving ontvangen. Maar bereid zijn betekent meer dan een verzoende relatie met God. Het houdt ook in een blijvende waakzaamheid en verwachting van Zijn komst. Hij zal wel onverwachts komen (als een dief in de nacht), maar voor Zijn kerk mag het niet overrompelend zijn (1 Thes. 5: 4).

Liefde
Niet alleen de ruime aandacht die de Heere Jezus eraan gaf, maakt de verwachting van de wederkomst zo belangrijk. Er is nóg een reden. Die heeft met de aard van het geloof te maken. Er is geen geloof zonder liefde tot de Heere en zonder verlangen naar Hem.
In de laatste verzen van de Bijbel komen we die taal van de liefde tegen in verband met het verlangen naar de wederkomst. ‘En de Geest en de bruid zeggen: Kom!’ Op het belovende woord van de hemelse Bruidegom ‘Ja Ik kom spoedig’, antwoordt Zijn bruid: ‘Ja kom, Heere Jezus!’ (Openb. 22: 17, 20). Hier klinkt het verlangen van Christus’ bruidskerk naar de dag van de bruiloft. De Geest fluistert het haar in.
Het gebeurt vaker in de Bijbel dat de Heere Jezus Bruidegom genoemd wordt, en de gemeente bruid. Dat leert ons niet alleen over de verwachting, maar ook over het verlangen naar de wederkomst te spreken. Een bruid is niet de enige die zich voorbereid voor de dag van de bruiloft. Ook de ceremoniemeester treft voorbereidingen. De ceremoniemeester wil er klaar voor zijn door alles op orde te hebben. Maar de verwachting van de bruid gaat veel verder. Zij verlangt naar die dag, omdat ze dan voor altijd aan haar liefste verbonden zal zijn.
Zo ziet de bruidskerk uit naar de dag van de bruiloft. ‘Mijn Liefste is van mij en ik ben van Hem’ (Hoogl. 2: 16).

Heimwee
De dag van de bruiloft van het Lam komt eraan (Openb. 19: 7). Zou de bruidskerk daar niet naar verlangen? De liefde van de Heere in het hart geeft het geloofsleven trekken van heimwee. In dit leven hier zijn er wel de uitwisselingen van liefde in de omgang met Hem, in gebed, Woordverkondiging en sacramenten, maar het is nog wachtenstijd. We wonen nog uit van de Heere. Er is wel de inwoning van de Geest in het hart die doet verlangen naar die dag, maar zelf wonen we nog uit van de Heere, en dat geeft reden tot zuchtend verlangen (2 Kor 5: 1-5).
Het verlangen naar die dag wordt versterkt door de teleurstelling over ons leven dat helaas niet zonder zonde kan. We schieten zo tekort, doen de Heere verdriet, terwijl toch Zijn eer en glorie ons lief geworden is.
De dag van de wederkomst is voor Gods kind het begin van de eeuwige vreugde. Een dag waarop de schaduwen zullen wijken. ‘Wij zullen Hem zien zoals Hij is’ (1 Joh. 3: 2), en Hem kennen zoals we door Hem gekend zijn (1 Kor. 13: 12). Eeuwige vreugde en blijdschap, geen zonde die de vrijmoedigheid en de vreugde wegneemt. ‘En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn’ (1 Thes. 4: 17).

Het christelijke leven is een leven onderweg. We zijn reizigers, kampeerders. Ons vaderland is waar Christus is. Daar is de schat van de gelovige.
Vandaar dat het verlangen naar de wederkomst niet iets bijkomstigs is, niet iets dat buiten schooltijd een plaats krijgt als hobby voor wie er trek in heeft. Het hoort bij de kernvakken in het lesrooster van de Heilige Geest.

A.Th. van Olst
Ds. A.Th. van Olst is predikant te Utrecht-West.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 2011

De Wekker | 16 Pagina's

Verlangen naar de wederkomst (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 2011

De Wekker | 16 Pagina's