Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is Gods Woord voor u tot bekering?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is Gods Woord voor u tot bekering?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Als hij zaaide, viel het ene bij de weg, en werd vertreden, en de vogelen des hemels aten dat op.”, Lukas 8 : 5b

De Heere Jezus sprak van de zaaier – een sprekend beeld. Gerst en tarwe werden met de hand gezaaid, met een brede zwaai. Het maakte groot verschil hoe het zaad terecht kwam. Niet alle zaad viel in goede aarde. Op die akker lagen ontzaglijk veel stenen; dat was zo in Israël. Dwars over die akker werd ook gelopen. Vele voetstappen hadden de grond keihard gemaakt. En nu viel een deel van het kostbare zaad op die harde grond. Die graankorrels konden onmogelijk in de aarde dringen. Het zaaigraan werd vertrapt! Of de vogels pikten het op. Weg is weg.

Zaaitijd
Preken van het Woord is zaaien. Maar veel medelanders gaan de kerk voorbij. Het christelijk geloof? De één spot ermee, een ander haalt meewarig zijn schouders op. Een derde besteedt er helemaal geen aandacht aan. Er zijn nog mensen die op zondag naar de kerk gaan. Daar wordt het zaad gestrooid: het Woord wordt verkondigd. Het zaad dat bij de weg valt en vertreden wordt is het beeld van degenen die horen. Daarna komt de duivel en neemt het Woord uit hun hart weg, zodat ze niet geloven en niet voor eeuwig behouden worden. Hebben deze mensen het niet gehoord? Ze hebben het wel gehoord, maar ze hebben het niet verstaan. Daar zit het op vast.
In de prediking gaat het over bekering; over vergeving van zonden; over een nieuw leven; over de Heere Jezus Christus en over de Heilige Geest. Maar als we het niet verstaan … Als we alleen denken aan onze eigen zaken, of aan de economische crisis, dan hebben we geen bekering nodig en dan hebben wij de Zaligmaker niet nodig. Zo zijn er velen buiten de kerken en zo zijn er velen in de kerken, nota bene.
De Heere God heeft het Woord wel in hun hart laten zaaien, maar ze nemen het Woord niet in zich op. Het Woord van God vindt geen blijvende plaats in hun hart. Zoals het zaad dat door de vogels weggepikt wordt, zo wordt het Woord uit het hart van zulke hoorders weggenomen door de duivel, zodat ze niet geloven en zalig worden.
Zij hebben geen smaak in het gehoorde. Dat is heel erg als het bij ons zo is!

Afgeketst
Een aantal mensen is niet ontvankelijk; ongeïnteresseerd. De boodschap ketst af op lauwheid of onverschilligheid. Er kan niet zo lieflijk genodigd worden dat zij geraakt worden. En er kan niet zo ernstig gewaarschuwd worden dat zij opgeschrikt worden. Als ons hart zo hard is, dan blijft het zaad van de evangelieprediking aan de oppervlakte en het is voor de vogels een klein kunstje om het weg te pikken. U zegt: “Maar ik kom naar de kerk.” Dat is heel goed. Maar het is niet genoeg! Verstaat u het Woord? Draagt het vrucht in uw hart? Anders zijn we vergeetachtige hoorders en het is voor de duivel een klein kunstje om het gehoorde uit uw hart weg te nemen.

Voorbereiding
Hoe leeft u naar de zondag toe? Buigt u werkelijk uw knieën vrijdag, zaterdag, zondag en bidt u: “Heere, die dominee kan het ook niet. Wilt U hem helpen? Wilt U Uw Woord gebruiken, zodat ‘k bekeerd word?”
Denkt u intensief over het gepreekte Woord na? En vooral: Bent u er biddend mee bezig?
Hoe gaat het als de kerk uitgaat? Er wordt gepraat over allerlei zaken en het Woord is weg! Is het niet vaak zo?!

Grote verantwoordelijkheid
Denk er wel om: Het is een heel grote verantwoordelijkheid het Woord van God te horen. Eenmaal moeten wij verantwoording afleggen. Dan zal de Heere God vragen: “Wat hebt u met de prediking gedaan?” Bent u tot verootmoediging gekomen? Hebt u zich vernederd? Bent u tot bekering gekomen? Heeft de prediking u dichter gebracht bij de Heere Jezus Christus? Wat is de vrucht?
Als het zaad van het Woord geen goede vrucht droeg in ons hart, dan kunnen we niet God de schuld geven. De Zaligmaker zei: “Hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen vergadert; en gijlieden hebt niet gewild.” Hij heeft geweend over de mensen die zich niet bekeerden: “Och, of gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag, hetgeen tot uw vrede dient!” Luisteren we naar Zijn stem?
Bent u met God verzoend? En verstaat u het Woord van de Heere? Wij kunnen het zaad niet laten ontkiemen, maar de Heere kan het. En Hij wil het ook. Harde harten verbreekt Hij.
Een stenen hart – als daar het bloed van Christus in drupt, dan gebeuren er wonderen. Het bloed van Christus hebt u nodig en de dauw van de Heilige Geest en … uw zondaarshart wordt vruchtbaar. Laten wij de Heere smeken dat Hij dode harten levend maakt.

H. van der Ham
Ds. H. van der Ham is schipperspredikant en woont in Dordrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 februari 2012

De Wekker | 20 Pagina's

Is Gods Woord voor u tot bekering?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 februari 2012

De Wekker | 20 Pagina's