Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stromend water als beeld van de Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stromend water als beeld van de Heilige Geest

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ezechiël ziet in een visioen, dat ons in Ezechiël 47 beschreven wordt, stromend water uit de tempel komen. Dat stromende water bevat een geweldige boodschap voor ons als we het Pinksterfeest willen gaan vieren. Het zet ons stil bij het werk van de Heilige Geest.

Een gedeelte van het volk Israël is door koning Nebukadnezar weggevoerd uit Jeruzalem naar Babel. Onder hen is ook Ezechiël. Hij wordt door God geroepen om het Woord van God te verkondigen onder de ballingen. De profeet moet vooral het oordeel aanzeggen. Vanwege de zonden zal God nog harder slaan. Er zullen nog meer Joden in ballingschap worden gevoerd. Jeruzalem zal worden verwoest, de tempel zal met de grond gelijk gemaakt worden. Maar gelukkig mag Ezechiël ook een troostvolle boodschap brengen. Ezechiël krijgt de boodschap van God in een visioen dat Hij wonderlijke dingen zal gaan doen. De Heere brengt een keer in het lot van Israël. De ballingen zullen straks terug mogen keren naar het beloofde land. Jeruzalem met de tempel dat verwoest ligt, zal worden herbouwd. Het heiligdom, de tempel zal weer schitteren. In de hoofdstukken 40-48 beschrijft Ezechiël hoe die tempel er uit zal gaan zien. De laatste 8 hoofdstukken beschrijven een visioen van een herbouwd Jeruzalem. Het is teken van het herstel van Israël. Er is toekomst voor het volk. Er komen stromen van zegen. God zal Zijn volk zegenen en tot zegen stellen.

De bron van het water
Onder de deur die toegang geeft tot het heilige, stroomt water het voorhof in. Het stroomt langs het brandofferaltaar dat in het voorhof staat, verder naar het oosten. Het brandofferaltaar wijst in het Oude Testament vooruit op Christus en op Zijn Offer aan het kruis. Jezus’ heeft het heiligdom verlaten, heeft Zichzelf geofferd en is teruggegaan naar het heiligdom hierboven en dát is de plaats waar de genadestroom vandaan vloeit.
De bron ligt in het huis van God. Het water komt bij God vandaan.
Dat stromende water is een beeld van de Heilige Geest.
De Heilige Geest komt bij God vandaan.
Zoals het water uit het heiligdom stroomt, bij God vandaan, zó stroomde het water, beeld van de Heilige Geest, op die allereerste Pinksterdag – zoals dat ons beschreven wordt in Handelingen 2 – op de aarde neer.
De Heilige Geest komt uit het hemels heiligdom en gaat van de Vader en de Zoon uit.
Door het werk van de Zoon kan de Heilige Geest toepassen wat Jezus heeft volbracht. Dankzij Zijn offer op Golgotha kon de Heilige Geest uitgestort worden.
Dat mag ons op Pinksteren verwachting geven.
Veel verwachting! De zegen, de Geest komt van Boven! Al het leven van Gods Geest komt niet bij een mens vandaan, maar bij God. De bron van de Heilige Geest is Gods liefdeshart. Dát liefdeshart klopt voor weglopers. Voor zondaren. Voor mensen die uit zichzelf niet naar God vragen. De Geest van Pinksteren doet niets liever dan de liefde van God in Christus aan het licht brengen. Hij maakt ons vol verwondering over zoveel goedheid van God. De Geest neemt het uit Christus en verkondigt ons het volle heil.

Een steeds grotere stroom
Als Ezechiël de waterstroom volgt, ziet hij dat de stroom steeds dieper en breder wordt. Na 1000 el (dat is ruim 500 meter) wordt de meterstand van het water vastgesteld. Na 500 meter staat het water tot de enkels. Om de 500 meter wordt het waterpeil vastgesteld. Na 2 kilometer is het water zó hoog gestegen dat Ezechiël geen vaste bodem meer onder zijn voeten heeft. De profeet kan niet meer in het water staan. Het water dat uit het heiligdom stroomt, is gestegen tot boven de lichaamslengte van Ezechiël. Het is een beek, een rivier geworden. In plaats van ondieper worden en opdrogen, wordt het water al dieper en breder.

Ging het zo niet met Pinksteren? Op de eerste Pinksterdag werd de Geest uitgestort op 120 personen die tot geloof komen. Even later komt door de Pinksterpreek van Petrus 3000 mensen tot geloof.

Het werk van de Heilige Geest gaat door! De apostelen gaan met het evangelie van Jezus Christus en die Gekruisigd door Judea, Samaria en Galilea. Het gaat naar Antiochië, Athene en Korinthe. Heel wat mensen komen tot geloof, tot de erkenning dat Christus de Zaligmaker is. De Heilige Geest neemt zondaarsharten in beslag. Met een geweldige stuwkracht verovert het Evangelie door de kracht van de Pinkstergeest de wereld. De stroom is zo breed en diep geworden dat men er niet meer in kan staan. Het Koninkrijk van God breidt zich uit over de gehele breedte van de wereld.

De Geest werkt ook vandaag
We gedenken op Pinksteren dat de Heilige Geest is uitgestort. Zijn werk is niet te stuiten.
Daarom kunnen de poorten van de hel de gemeente van Christus niet overweldigen. Ook niet als we in Nederland horen van een verruiming van koopzondagen en van het schrappen van het verbod op smalende godslastering?
Ook niet als christelijke scholen steeds meer in hun vrijheid beknot worden en er voor de gewetensbezwaarde ambtenaar geen plaats meer is? Ook niet als we de cijfers van kerkverlating onder ogen krijgen en de algemene gedachte steeds meer is dat geloven achter de voordeur moet plaatsvinden?
Ook al breekt in Nederland zoveel godsdienstig leven af en lijkt het wel of er een stuwdam wordt gemaakt om de stroom van de Heilige Geest tegen te houden, Hij gaat tóch door!
God zorgt voor Zijn werk, zorgt dat het helemaal af komt en dat er straks niet één ontbreekt van de menigte die zalig wordt van zowel Jood als heiden.

Het lijkt soms voor onze waarneming te verzanden, dood te lopen. De Pinkstergeest gaat echter tot aan de einden van de aarde door met Zijn werk. In zowel Nederland als Haïti, Noord-Korea als Israël. Ja, gelukkig ook onder ons. Er worden nog steeds (!) jongeren en ouderen ingewonnen voor Zijn dienst. Ook in 2014 zijn er (jonge) mensen die met een oprecht hart komen tot het afleggen van geloofsbelijdenis.

Laten we elke dag, en in het bijzonder op het Pinksterfeest, oog hebben voor de krachtige werking van de Heilige Geest en Zijn doorwerking afsmeken in onze gebeden. ‘Kom Schepper, Geest, daal tot ons neer. Doorwaai de hof van kerkelijk en seculier Nederland en bewaar ons ervoor Uw werk te blokkeren.’ Hij kan dit gebed alleen verhoren om Jezus’ wil.
Er zou alle reden toe zijn als de bedding verlegd wordt en de Geest Zich zou terugtrekken uit ‘onze’ kerken, ons land. We mogen echter onze vinger leggen bij Zijn eigen Woord dat Hij beloofd heeft niet te verlaten wat Zijn hand begon (Ps. 138).

De Geest wekt nieuw leven
Het water dat steeds dieper wordt, stroomt richting de woestijn en mondt uit in de Dode Zee. Tussen Jeruzalem, de plaats waar de tempel staat, en de Dode Zee, bevindt zich een dorre en doodse vlakte. Maar het stromende water uit het heiligdom heeft alles veranderd! Wat kort daarvoor nog doods was, het is nu één en al leven.
De wildernis is een paradijs geworden. De oevers van de rivier zijn rijk begroeid met fruitbomen.
Er staan bomen die bladeren en vruchten dragen. Zij dragen niet maar één keer per jaar hun vrucht, maar elke maand. Zelfs de Dode Zee is veranderd. Het zoute water waarin geen dier kan leven, is veranderd in visrijk water. Vissers werpen hun netten erin en halen volle netten met vis op.

Misschien hebt u bij een bezoek aan de Dode Zee op de stenen langs de oever ook een dikke laag zout gezien. Het is zondermeer duidelijk: in de Dode Zee kan geen vis leven. Maar díe zee wordt door het water dat uit het heiligdom stroomt vruchtbaar gemaakt. Normaal is het net andersom: het vruchtbare water dat de Dode Zee instroomt, wordt onvruchtbaar. Maar déze stroom maakt de Dode Zee tot een levende, vruchtbare zee. Het dorre woestijngebied bloeit. De onvruchtbaarheid, de dood, moet het afleggen tegen het herscheppende en vernieuwende werk van de Heilige Geest.

Verschillende Israëlieten in de ballingschap hadden alle hoop verloren. Hun gedachte was dat niets van Israël, van Jeruzalem, van de tempel, van hen overbleef. Gods werk verzandde voor hun waarneming. ‘Zou God Zijn gena vergeten en nooit meer van ontferming weten’ (Ps. 77)? Ezechiël mag hen bemoedigen door te verkondigen dat de Heere door Zijn Geest wonderen zal doen. Ondanks de zonden aan de kant van het volk.
Deze boodschap mag ook ons op Pinksteren houvast en verwachting geven. De Heilige Geest zorgt voor verandering, voor leven, voor vruchtbaarheid. Waar er bij ons van huis uit de dood heerst en we niet meer gericht zijn op God en Zijn eer, verandert God levens.
Van ons moet gezegd worden ‘uit u geen vrucht meer tot in eeuwigheid’. Vruchteloze mensen maakt Hij echter vruchtbaar zodat de vrucht van de Geest mag opbloeien.
Op de allereerste Pinksterdag hoor ik allerlei mensen vragen naar Gods wil.
In 2014 wil de Geest van Pinksteren nog steeds nieuw leven wekken zodat de begeerte ontstaat te leven voor Gods Aangezicht.

De Geest schenkt verdieping
De Heilige Geest geeft ook verdieping in het leven met Hem zodat je mag gaan ‘zwemmen’ in de genade. Tot in de ‘enkels’ in het water staan is rijk, maar smaakt naar meer. De Geest is niet karig, maar laat mild en overvloedig zegenrijke druppels vallen. Ja, zelf meer dan dat. Hij wil tot glorie van Gods grote Naam verder leiden en weet van een kind in de genade een man in Christus te maken (1 Joh. 2). Ik mag op zondag en de andere dagen van de week “de Heere door Zijn Geest in mij laten werken” (Zondag 38 HC).
Door Zijn kracht leer ik steeds weer opnieuw de toevlucht nemen tot de troon van Gods genade om met verwachting te bidden voor mezelf, mijn (klein)kind(eren), voor kerkverlaters, voor Nederland en Israël, voor de gehele wereld. Hij heeft het immers Zelf gezegd: “Ik zal water gieten op het dorstige en stromen op het droge. Ik zal Mijn Geest op uw nageslacht gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen” (Jes. 44: 3). De Godsrivier doet Hij overvloeien (Ps. 65) tot lof en eer van Zijn grote Naam!

W.A. Capellen
Ds. W.A. Capellen is predikant te Drogeham

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 2014

De Wekker | 20 Pagina's

Stromend water als beeld van de Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 2014

De Wekker | 20 Pagina's