Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CGK wil kerken hun website en sociale media beter laten gebruiken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CGK wil kerken hun website en sociale media beter laten gebruiken

Deputaatschap kerk en media organiseert bijeenkomsten over gebruik online media

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zet je op de website van een kerkelijke gemeente en waarom? Hoe zorg je ervoor dat zon website goed communiceert? Is een Facebookpagina nuttig voor een gemeente en hoe gebruik je deze dan? Plus: maakt eigentijdse online presentie een kerk aantrekkelijker? Deputaten kerk en media organiseren deze en volgende maand voor alle Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) de bijeenkomst 'Kerk-zijn online' waar onder andere deze vragen aan de orde komen.

Het deputaatschap kerk en media kreeg tijdens de laatstgehouden synode (2013) de opdracht om zich te bezinnen ‘op de praktische aanwending van de nieuwe sociale media’. Eind vorig jaar gingen de vier deputaten concreet met deze opdracht aan de slag en besloten alle gemeenten een themabijeenkomst aan te bieden. De bijeenkomsten spelen specifiek in op het gebruik van internet en sociale media door kerkelijke gemeenten. Hoe kunnen gemeenten daar stappen in zetten?

Opknapbeurt
Een groot deel van de lokale kerken heeft een eigen website, datzelfde geldt voor CGK’s. Ook is een toenemend aantal kerkelijke gemeenten actief op sociale media als Facebook en Twitter. Maar, concludeert het deputaatschap kerk en media, het merendeel van de websites van onze kerken kan wel een opknapbeurt gebruiken.

In het Nederlands Dagblad, dat op 18 maart jl. aandacht besteedde aan Kerk-zijn online, licht deputaat ds. Erjan van der Linde dit toe. “Te veel kerken hebben websites die niet up-to-date en vreselijk verouderd zijn. Zo’n website trekt bezoekers niet aan, maar stoot ze af.” Ook stelt hij in het artikel: “We hebben geconstateerd dat de voordeur van de kerk tegenwoordig bij de internetpagina zit. Nieuwe mensen bekijken altijd eerst de website, vaak tot in detail. Ze surfen ontzettend veel. Na een verhuizing bijvoorbeeld hebben mensen al heel snel bekeken welke kerken er in de regio zijn en hoe die eruit zien. Kerkenraden realiseren zich dat te weinig.”

Sociale media
Tijdens Kerk-zijn online houdt christen-en-onlinespecialist Bram Markus de openingspresentatie, waarin hij ook aan zal geven welke inhoud (‘content’) belangrijk is om op kerkwebsites te zetten. Met wat voor website bereik je als gemeente effectief je doelgroep, is een essentiële vraag. En hoe krijg je kerkleden maar ook buitenstaanders op je website of Facebookpagina?

Sociale media, zo concludeert het deputaatschap, worden steeds meer door kerkelijke gemeenten gebruikt. Tijdens Kerk-zijn online kunnen deelnemers tijdens een workshop meer te weten komen over hoe gemeenten sociale media zinnig kunnen inzetten. Daar is behoefte aan volgens ds. Van der Linde in het ND: “Kerken vinden sociale media een lastig veld”, zegt hij. “Sommige mijden het helemaal, andere doen er wel aan mee.”

Inmiddels komen de aanmeldingen binnen en blijkt het thema te leven binnen de CGK. Ook belangstellenden uit andere kerkgenootschappen zijn welkom, wat tot nu toe diverse aanmeldingen uit vrijgemaakt-gereformeerde kerken heeft opgeleverd.

Lees meer over Kerk-zijn online op de website www.kerk-zijn-online.weebly.com. Aanmelden voor de bijeenkomst kan ook via deze site.


Wanneer en waar is Kerk-zijn online?
De bijeenkomst ‘Kerk-zijn online’ wordt drie keer gehouden op drie verschillende locaties. Alle drie de bijeenkomsten hebben hetzelfde programma. De toegang is gratis.
•Donderdag 21 mei 2015 – 19.45 tot 22.00 uur – CGK Capelle a/d IJssel
•Donderdag 4 juni 2015 - 19.45 tot 22.00 uur – CGK Huizen
•Donderdag 18 juni 2015 – 19.45 tot 22.00 uur – CGK (Ichtuskerk) Hoogeveen

Hoe aanmelden?
U kunt zich aanmelden via de website van Kerk-zijn online, www.kerk-zijn-online. weebly.com. Doe dit zo spoedig mogelijk. Ook niet-CGK’ers zijn van harte welkom!


We hopen dat deelnemers geïnspireerd naar huis gaan’

Ds. Bert Renkema is voorzitter van het deputaatschap kerk en media dat de bijeenkomst ‘Kerk-zijn online’ organiseert. Hij is predikant van de Hilversumse CGKV samenwerkingsgemeente De Verbinding. Hij beantwoordt enkele vragen over Kerk-zijn online.

Zijn de bijeenkomsten al bijna volgeboekt?
“De aanmeldingen lopen aardig binnen. Als iedereen komt die zich heeft aangemeld, mogen we zeker op de eerste twee avonden veel mensen verwelkomen. Op dit moment zou alleen in het Noorden, voor de bijeenkomst op 18 juni in Hoogeveen, de belangstelling nog wat beter kunnen. Dus noorderlingen heten we nog eens extra hartelijk welkom.”

Wat hoopt u dat er na deze bijeenkomsten verandert op websites en bij het gebruik van sociale media door kerken?
“We organiseren Kerk-zijn online om bij kerken het inzicht te vergroten dat een goede online communicatie belangrijk is voor de beeldvorming van buitenstaanders. Ook biedt online aanwezigheid kerken allerlei mogelijkheden om leden én niet-leden te bereiken. Een slechte website of onhandig gebruik van sociale media werkt niet uitnodigend. Een goede website en goed gebruik van sociale media bieden weliswaar geen garantie maar vergroten wel de kans dat je als kerk interesse wekt en daarmee ook het Evangelie onder de aandacht kunt brengen. In dat licht gezien hopen we dat deelnemers aan Kerk-zijn online beter geïnformeerd naar huis gaan. Misschien niet met pasklare oplossingen voor de eigen situatie maar wel geïnspireerd om thuis, samen met andere gemeenteleden, verder te werken aan effectieve, bijdetijdse en uitnodigende online communicatie.”

Dit moet vrijwel altijd alleen met vrijwilligers gebeuren. Daar zit een risico in?
“Ja, dat is waar. In kerken worden websites maar ook kerkbladen meestal beheerd en gemaakt door vrijwilligers. Het risico voor bijvoorbeeld kerkwebsites is dat de informatie verouderd is en de site niet meer voldoet aan hedendaagse eisen. Men is indertijd enthousiast begonnen maar daar is de klad in gekomen. Dat zien we helaas erg veel.

De organisatie van je communicatie in de gemeente is dan ook een punt waar we specifiek aandacht voor vragen tijdens Kerkzijn online. We pleiten voor een communicatieteam, inclusief iemand die eindverantwoordelijk is voor alle communicatiemiddelen die een kerk gebruikt. Dat kan een kerkenraadslid zijn maar ook iemand daarbuiten.”

De organisatie en aanpak van online zichtbaarheid van kerken vraagt een professionaliseringsslag, kun je stellen? Gaan voor een optimaal resultaat?
“Optimaal is niet hetzelfde als perfect. Voor perfectie pleiten we zeker niet, dat moeten we allerminst willen. Gaan voor een optimaal resultaat wil zeggen dat je uitgaat van het feit dat je met mensen werkt, met techniek en met de gebruikelijke ruis in elke communicatieaanpak. Optimaal wil óók zeggen dat je je best doet het beste naar boven te halen. Dus beter dan wat het nu is. En daar geloof ik in, dat een groep mensen binnen een gemeente met elkaar de schouders zet in het stapje voor stapje verder komen in beter online aanwezig zijn.”


Deelnemers aan het woord:

Ronald den Otter, ouderling Communicatiezaken in CGK Hoofddorp:
“Ik heb mij aangemeld voor Kerk-zijn online, omdat ik graag te weten wil komen hoe andere kerken met dit thema omgaan en wat de mogelijke valkuilen zijn. Ook heb ik wat specifieke vragen, bijvoorbeeld of het gebruik van het programma Mail-Chimp voor het versturen van nieuwsbrieven veilig genoeg is in het kader van de privacy. Ik kom dus met name voor de ervaringen van andere gemeenten met het gebruik van online middelen.”

Johannes Diepeveen, webmaster CGK Veenendaal-Pniel:
“Ik vind het een goed initiatief dat er binnen onze kerken meer en meer aandacht komt voor het inzetten van internet. Binnen onze gemeente is er gelukkig een goede visie op het gebruik van de website. De website biedt vele mogelijkheden, maar is nog wel veel eenrichtingsverkeer, dus meer interactie en communityvorming zou in de toekomst nog een goede aanvulling kunnen zijn. Ik hoop geïnspireerd te worden en ervaringen te kunnen uitwisselen met andere kerken. Ook ben ik benieuwd naar waar andere kerken tegenaan lopen en waar bij hen de ‘hobbels’ zitten.”

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 2015

De Wekker | 20 Pagina's

CGK wil kerken hun website en sociale media beter laten gebruiken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 2015

De Wekker | 20 Pagina's