Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden met je kind

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden met je kind

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van wie heeft u bidden geleerd? Van uw vader of moeder? Dan bent u een gezegend mens, want dat zijn de mensen die het dichtst bij u staan/stonden. Er zijn er ook die moeten antwoorden: Van niemand. Dat ouders met hun kind(eren) bidden is van levensbelang. Maar hoe doe je dat dan, als je dat zelf niet hebt geleerd?

1. Bid hardop
Voor een kind is het goed om te horen hoe zijn vader of moeder (die in zijn ogen werkelijk alles kan) zich onderwerpt aan de hemelse Vader. Voor kleine kinderen is bidden een wonderlijke gebeurtenis. Iedereen doet zijn ogen dicht en is tijdelijk onbereikbaar. Door het horen van de woorden krijgt het kind steeds meer besef van wat bidden is: praten met de Heere God.

Er kan schroom zijn om hardop te bidden. Bespreek dat met elkaar en maak een plan om het stapje voor stapje toch te gaan doen. Begin bijvoorbeeld met gezamenlijk het Onze Vader of een formuliergebed te bidden. Als iedereen hardop durft mee te bidden, is het tijd om het een keer alleen te doen. Spreek af dat er iemand helpt, als degene die bidt de woorden niet meer weet.

2. Bid met eigen woorden
Het gebed is bedoeld om alles bij de Heere te brengen. Onze dank, onze zonden, onze vreugde, ons verdriet. Dat vraagt ook om eigen gekozen woorden. Op deze manier gunt een ouder zijn kind een blik in z’n hart. En dat is voor een kind waardevol. Wat bespreekt mijn vader of moeder met de Heere God? ‘Oh, hij dankt voor mijn gezondheid. Ik had er nog niet bij stil gestaan, maar ik ben inderdaad niet ziek. Dat is fijn.’ ‘En hij bidt voor het roddelmeisje uit mijn klas. Ik zal vragen of hij morgen ook bidt voor de jongen die thuis problemen heeft.’ ‘We lazen net Psalm 91 en nu vraagt hij of wij zo bij de Heere mogen schuilen. Er komt eigenlijk altijd wel iets uit het Bijbelgedeelte in zijn gebed naar voren.’

3. Bespreek vooraf de gebedspunten
Hoe snel verwordt een gebed niet tot een verlanglijstje? Bidden is echter meer dan vragen om dingen die we nodig (denken te) hebben. De vijf vingers aan een hand kunnen een hulpmiddel zijn om het gebed een gebed te laten zijn. Print de plaat van een hand uit en denk met elkaar na wat er vandaag bij elke vinger komt te staan.

4. Laat de kinderen bidden
Als ouders in eigen woorden bidden, hebben kinderen een dagelijks voorbeeld dat vraagt om navolging. Als ze betrokken zijn bij de gebedspunten is de stap naar bidden in eigen woorden kleiner. Zijn ze niet gewend om hardop een vrij gebed te bidden, begin dan voorzichtig. Het ene kind is nu eenmaal veel vrijmoediger dan het andere. Maar beiden moeten leren zich te uiten. De vingers kunnen daarbij helpen. Als een heel gebed te veel gevraagd is, vraag dan of ze het gebedspunt dat ze zelf aandroegen voor hun rekening willen nemen. Spreek van tevoren duidelijk af wie wanneer aan de beurt is.

5. Leer ons bidden
De discipelen wisten niet hoe ze bidden moesten. ‘Heere, leer ons bidden’, smeekten ze. De Heere Jezus leerde het hun. Niet door een uitgebreide uitleg, maar door het voor te doen. Hij wil het nu nog steeds aan onze kinderen leren en wil het gebed van ouders daarvoor gebruiken.

Margreet van den Berg-van Brenk is projectleider opvoedingsondersteuning in het CGK-project Geloof in het gezin www.geloofinhetgezin.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2015

De Wekker | 24 Pagina's

Bidden met je kind

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2015

De Wekker | 24 Pagina's