Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pasen: Jezus leeft!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pasen: Jezus leeft!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Schriftlezing: 1 Kor. 15: 1-7

Vanaf de dag van Christus’ opstanding is het elke zondag Paasfeest! Wij vieren dit Paasfeest in een wereld, vol haat, liefdeloosheid, zonde en dood. Wat zien wij van Christus’ overwinning op de dood? Wat ervaren wij er zelf van in ons leven? In ons kerkelijk leven?

Jezus leeft! Níet te geloven – voor het menselijk verstand. Daarom ontkennen velen zijn opstanding! Niet te bewijzen! Dus niet waar!
Jezus leeft! Alleen maar te gelóven en te aanbidden! Elke (zon-)dag. Elke keer weer het Paasevangelie lezen, horen, verkondigen én vieren! Het is dé bron van ons geloof! Zo leidt Paulus het thema van Jezus’ opstanding in voor de gemeente te Korinthe! Er zijn gemeenteleden, die een opstanding van doden ontkennen! Dat kan niet! Dus is het niet waar!
Voordat Paulus op die visie reageert, schrijft hij eerst op wat het hart van het Evangelie is zoals hij dat zelf heeft ontvangen en heeft verkondigd voor een periode van achttien maanden tijdens zijn tweede zendingsreis (Hand. 18: 1-17)!

Vier feiten
Paulus vat het Evangelie samen in vier feiten uit Jezus’ leven:
1. Christus is gestorven voor onze zonden in overeenstemming met de Schriften (het getuigenis van het O.T.).
2. Hij is begraven.
3. Hij is op de derde dag opgewekt in overeenstemming met de Schriften.
4. Hij is verschenen aan één of meerdere personen na zijn opstanding (vss. 5-8).
Deze feiten vormen de oudste samenvatting van de prediking van de Here Jezus Christus! Door het horen van die feiten zijn Korintiërs tot geloof in Christus gekomen! Hij is voor hun zonden gestorven, begraven en opgewekt!

Zó werkt de HERE God nog steeds! De verkondiging van Christus’ sterven en opstanding gebruikt de Geest bij het leren geloven dat God ons in genade aanziet in de Here Jezus Christus!
Paulus gebruikt werkwoordsvormen die aangeven dat Christus’ sterven, begrafenis en verschijningen feiten zijn die zijn afgesloten. Maar het feit van Christus’ opwekking werkt nog steeds door! Dat heilsfeit draagt ook vandaag nog vrucht! In zijn kerk. In het leven van iedere discipel van Jezus die Hem volgt en met Hem leeft. Dat heilsfeit draagt ook vrucht in de toekomst! Eens zullen allen, die in Christus ontslapen zijn opstaan uit de dood (vss.12-58).
Stel dat Christus niet is opgewekt, schrijft Paulus, dan is elke preek en het geloof in Christus ‘zonder inhoud’(14). Dan is ook de vergeving van zonden en verzoening met God onmogelijk. Maar zó is het niet! Jezus leeft! Door het geloof in Hem delen wij in de vrucht van zijn opstanding. Een geweldig Paas-evangelie! En een geweldige Paas-preek!
Paulus verbindt Christus’ kruisdood én opwekking met het getuigenis van het hele O.T.! Hij wekt de gemeente op dit Evangelie vast te houden. Zo niet, dan dreigt het gevaar van een ‘verloren’ geloof, zonder de vrucht van het leven met God om Jezus’ wil.
Deze vier feiten uit het leven van Jezus vormen het hart van het Paasevangelie tot op de dag van vandaag! Zij vormen de basis van ons kerk-zijn en van de verkondiging uit het O.T. en N.T. Zo actueel is Christus’ opwekking!
Daarom is het elke zondag Paasfeest als vrucht van Goede Vrijdag! Beide zijn verankerd in het O.T.! Denk aan Jes. 53: 5 en Hosea 6: 1v.

Pasen nu
Jezus leeft! Hij openbaart zich nog steeds! Hij komt tot ons in de Schriften, het O.T. en N.T.! Het Woord van God dat ons zo kostbaar is! Goudmijn! Bron van vreugde! Stem van God. Levensbron! Christus komt tot ons in elke lezing én verkondiging van de Schriften. Hij zorgt voor de ontmoeting met Hem door zijn Geest, die ons met Christus verbindt. Hij leert ons Christus en de Vader steeds beter kennen en liefhebben. De Geest vervult ons met pure liefde waardoor ons geloofsverlangen groeit om te leven voor God en tot zijn eer. Dat groeiproces gaat door zolang wij leven. Met vallen én opstaan vanuit de kracht die er van Christus’ opstanding uitgaat.

Ik wens u een gezegend Paasfeest toe!

H. van den Heuvel
Ds. H. van den Heuvel is emerituspredikant en woont in Dordrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 2018

De Wekker | 24 Pagina's

Pasen: Jezus leeft!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 2018

De Wekker | 24 Pagina's