Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bijbel in de app

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bijbel in de app

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De best bekende Bijbel-app YouVersion jubileert. In 2008 werd deze Bijbel-app gelanceerd. Het werd direct een groot succes. Andere Bijbel-apps volgden. Heel veel mensen lezen Gods Woord tegenwoordig niet (alleen) meer in een gedrukte Bijbel, maar (ook) op hun smartphone. Is dat niet een geweldige zegen?

YouVersion bestaat tien jaar. Ik kon het bijna niet geloven. Tien jaar nog maar? Gaan de ontwikkelingen dan zo snel? Blijkbaar! De app YouVersion maakte onderdeel uit van de eerste 200 apps die beschikbaar kwamen in de appstore van Apple. Christ Church die de app ontwikkelde was er dus vroeg bij. Men had daar blijkbaar de visie dat de Bijbel tussen allerlei andere apps niet mocht ontbreken.
De app YouVersion is gratis te downloaden, laat geen reclames zien en biedt 1741 Bijbel versies in 1134 talen. De app is in tien jaar tijd meer dan 332 miljoen keer gedownload. Over Bijbelverspreiding gesproken!
YouVersion bleef niet alleen. Er kwamen ook andere Bijbel-apps, vaak verbonden aan een specifieke vertaling. De NBV was te lezen op YouVersion, maar toen het Nederlands Bijbelgenootschap zelf een app ontwikkeld had om de NBV aan te bieden, trok zij de NBV terug uit YouVersion. Het is mooi dat de HSV onlangs juist beschikbaar kwam op YouVersion. Onder andere via BibleOn was de HSV al in een app te lezen, maar daarvoor moest je nog betalen. Nu de HSV op YouVersion staat, is deze vertaling gratis te lezen. De Statenvertaling was al langer beschikbaar, ook op Online Bible.

Zegen
Apps gaan niet meer weg. Of je het nu fijn vindt of niet, we gaan de wereld om ons heen steeds meer aansturen via apps. Apps zijn applicaties: toepassingen van technische mogelijkheden. Het is een zegen dat bij allerlei toepassingen ook de Bijbel een plaats heeft.
Voor onze mobiele telefoon fietsen we terug als we die vergeten. We hebben zo altijd de Bijbel bij ons. Onderweg kun je de app openen, in bus of trein, of naar een audio-Bijbel luisteren in de auto. Vergeet je dat gemakkelijk, dan is er de dagtekst die je als melding ontvangt en je toch even stilzet bij een tekst uit de Bijbel.
Wat erg mooi is bij YouVersion is, dat je ook gemakkelijk samen de Bijbel kunt lezen. Als Bijbellezen moeilijk vol te houden is, is samen de Bijbel lezen echt een geweldig hulpmiddel: met elkaar delen wat je leest, elkaar herinneren, vragen en gedachten uitwisselen. YouVersion heeft in de app een soort sociaal netwerk ontwikkeld, net zoals bijvoorbeeld Facebook maar dan met andere Bijbellezers. Je kunt zo samen een Bijbelboek doornemen. Of een leesplan doorwerken, want YouVersion biedt ook op thema verschillende leesplannen.
Het was al een zegen dat Bijbel-apps een zoekfunctie hadden waardoor je in een mum van tijd wist waar in de Bijbel een bepaald woord staat. Je hebt zo niet alleen de Bijbel altijd bij de hand, maar ook de concordantie. Ik kijk nog weleens met een (zeker niet meewarige, integendeel!) glimlach naar de dikke concordantie van Abraham Trommius. Hij had het eens moeten weten…

Missionair
Niet alleen voor christenen zijn Bijbel-apps van belang. In de multiculturele kerk is de app Bible.is zeer nuttig. Deze app biedt bijna ontelbaar veel vertalingen. Je hoeft geen Syrische Bijbel in de kerk hebben liggen, of een Bijbel in een van de voor ons minder bekende Afrikaanse of Aziatische talen: die zitten allemaal al in de binnenzak van je colbert.
Bijbel-apps hebben ook een groot missionair belang. Als je spreekt met niet-gelovigen over de waarde van een zoektocht naar zin en waarheid, naar God en naar Jezus Christus, dan is het een geweldige zegen als je hen kunt aanbevelen direct even gratis YouVersion te downloaden. Dat is toch gemakkelijker dan een gedrukte Bijbel uit de tas halen om die aan te bieden.

Keerzijde
Bijbel-apps zijn een zegen. Er is echter ook een keerzijde aan de geweldige mogelijkheden die deze apps ons bieden. Die neemt de zegen zeker niet weg, maar bezinning erop is wel nodig. Allereerst over de bijna alomtegenwoordigheid van mobiele telefoons. Die stelt voor vragen en mag ook wel bezorgd maken. Veel mensen (en heel bewust schrijf ik hier niet: jongeren) mogen wel uitkijken dat de mobiele telefoon geen wortel schiet in hun handpalm. De koning en koningin besloten in hun gezin tot enkele schermvrije weken. Het signaal dat daarvan uitgaat is maatschappelijk van groot belang. Er is een tijd voor digitale schermen een tijd om ervan los te komen. We moeten dit onszelf en onze jongeren goed voorhouden en het gesprek daarover aangaan.

Gemak(zucht)
Wat de Bijbel-apps zelf betreft, is het goed om te bedenken dat gemak en gemakzucht niet ver bij elkaar vandaan liggen. Bijbellezen is door de Bijbel-app gemakkelijker (en leuker?) geworden. Maar wie enthousiast een Bijbel-app op zijn smartphone zet omdat hij of zij denkt dat nu het Bijbellezen een stuk beter zal gaan, loopt gemakkelijk een teleurstelling op. Een Bijbel-app is niet de oplossing voor gebrek aan discipline of vreugde in het lezen en onderzoeken van Gods Woord. Bijbellezen heeft vreugde en discipline nodig. We mogen ervaren wat een zegen het is om Gods Woord te lezen en zo ‘nabij God te zijn’ (Ps. 73). Een vast voornemen in ons hart is nodig en een duidelijk keuze om met Gods Woord bezig te zijn. Een app neemt dat niet van ons over.
De Bijbel-app is altijd met een tik van een vinger te openen en je hoeft niet eens te bedenken waar je gebleven was. Maar de Bijbel-app staat wel te midden van het gedrang van allerlei apps die om aandacht vragen. Is het niet wijzer tijd apart te zetten voor de omgang met God en de mobiele telefoon echt aan de kant te doen?
Het is natuurlijk prachtig dat je in de bus naar school of werk (onopvallend) uit je Bijbel kunt lezen, maar de keerzijde daarvan is dat de omgang met de Heere verschoven wordt van tijd die je ervoor inruimde naar ‘verloren momentjes’, met alle vluchtigheid van dien.
Een gedrukte Bijbel wordt na enige tijd echt eigen. Je weet waar bepaalde teksten staan op de bladzijde en zo kun je die gemakkelijk terugvinden. Ook zie je tijdens het lezen duidelijk waar je in de Bijbel bezig bent: aan het begin, of aan het einde, en dat maakt toch uit voor het verstaan van wat je leest. Het geeft je gevoel voor de volgorde en samenhang van de Bijbelboeken. Dit (bijna onbewuste) besef heb je niet snel als je de Bijbel in de app leest.
Het is goed om hierover na te denken. Niet in negatieve zin. Als jongeren door een Bijbel-app met de Bijbel bezig gaan terwijl ze hun papieren versie dicht lieten, kan je alleen maar heel blij zijn. De Heere spreekt net zo goed vanaf het scherm als vanaf dundrukpapier.

App en kerkdienst
Wie thuis de Bijbel van het scherm leest, zal dat al snel ook in de kerk willen doen. Uit cijfers van YouVersion blijkt dat de app verreweg het meest op zondagochtend gebruikt wordt, in de kerkdienst dus. Waren digitale toepassingen vroeger in de kerken vooral een specialiteit van evangelische kerken, tegenwoordig zie je ook in de klassiekere kerken de digitale wereld oprukken.
Ook hier is het van belang de zegen en keerzijde van de zegen goed te doordenken. Het is prachtig als je tijdens de preek iets snel in de Bijbel-app kunt opzoeken, maar daartegenover staat het gevaar afgeleid te worden en aandacht te geven aan andere apps en meldingen. Hoe voorkom je dat je afgeleid wordt, juist als het heilige gebeuren, de eredienst, de ontmoeting met de levende God, plaatsheeft? Ik denk dat het nadenken over deze vragen ertoe moet leiden het gebruik van een eigen, gedrukte Bijbel op waarde te schatten, zeker in de kerkdienst.

A.Th. van Olst
Ds. A.Th. van Olst is predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Antwerpen-Deurne, en lid van de redactie

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 2018

De Wekker | 20 Pagina's

De Bijbel in de app

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 2018

De Wekker | 20 Pagina's