Lees je Bijbel
‘Lees je Bijbel, bid elke dag’ is een kinderversje dat het christelijke leven helder en kernachtig samenvat. Lezen en bidden is beide nodig, maar het eerste laten we het makkelijkst na. Leven met de Schriften is echter onmisbaar.
De laatste vijftien jaar zijn er in Nederland verschillende nieuwe Bijbelvertalingen verschenen. Daarnaast is de markt van de doelgroepenbijbels ontdekt. Voor allerlei doelgroepen verschijnt een eigen Bijbeluitgave met uitleg en toelichtingen die speciaal voor deze groep relevant zouden zijn. Toegevoegde teksten accentueren een specifiek thema.
Iedereen z’n eigen Bijbel
Steeds als je denkt dat alle groepen nu wel bediend zijn, blijkt er toch nog ruimte in de markt voor een subtieler onderscheid. Inmiddels zijn er jongerenbijbels, studiebijbels, de Mannenbijbel, de Vrouwenbijbel, de Reformatiebijbel (met teksten van reformatoren), de Groene Bijbel (teksten over natuur en duurzaamheid zijn groen gedrukt), de Rechte Bijbel (teksten over recht en onrecht zijn gemarkeerd), de Belle Bijbel (voor tienermeiden), de Zij lacht Bijbel (voor vrouwen van 20–30 jaar). De opsomming is ongetwijfeld niet compleet. Op een eigen editie voor CGK-predikanten wordt nog gewacht …
Ik was lang geneigd doelgroepenbijbels als een idee van uitgevers te zien. In plaats van een dagboek uit te brengen laat je teksten schrijven die je tussen de Bijbeltekst zet. Dat komt tegemoet aan de menselijke gemakzucht om informatie meteen bij de hand te hebben en het voordeel voor de uitgever is dat hij er steeds de hele Bijbel bij verkoopt. Nu kun je met slechtere middelen je brood verdienen dan het verkopen van de Bijbel, dus ik gun de uitgevers hun klandizie (en waardeer hun werk).
Er zitten niettemin wel een paar schaduwkanten aan doelgroepenbijbels. Als er namelijk iets is dat álle mensen nodig hebben, is dat het Woord van God. Leeftijd, geslacht en interesses spelen daarin geen rol. De Schrift is voor iedereen! Vervolgens koop je waarschijnlijk de Bijbel met de accenten van je eigen voorkeur. Dat past iets te goed in onze individualistische tijd. Nu lopen we allemaal het risico om vooral te horen wat we toch al vonden. Bovendien kan de aandacht voor een bepaald thema ook dingen in de Schrift laten oplichten die je eerder niet zag. Maar een thema als insteek trekt makkelijk het beeld scheef. Over duurzaamheid, recht en vrouw-zijn is ongetwijfeld veel te zeggen vanuit de Schrift, maar het is niet de kern van het evangelie.
Toepassing
Blijkbaar voorzien doelgroepenbijbels in een behoefte. Bij de presentatie van de Gespreksbijbel (met toelichtingen en gespreksvragen voor gezinnen) vertelde de uitgever dat veel lezers behoefte hebben aan toepassing. Ze vinden het moeilijk om de vertaalslag te maken van de geschiedenis toen naar hun eigen situatie nu. Wat heeft dit gedeelte te zeggen voor míj, vandáag?
Dat is een terechte en belangrijke vraag. Uitleg en toelichting kunnen daarbij helpen. De Gespreksbijbel, Jongerenbijbel en Studiebijbel van de HSV zijn daar mooie voorbeelden van. Toch is de moeite om de Schrift toe te passen op ons eigen leven opvallend. Wij hebben meer vertalingen en hulpmiddelen tot onze beschikking dan ooit en weten tegelijk steeds minder raad met de Bijbel. Mogelijk werd de Bijbel vroeger meer gelezen, maar werd er minder van begrepen. Misschien zijn wij beducht voor een te snelle toepassing. Je kunt Bijbelteksten te vrijmoedig toepassen op je eigen situatie, zonder oog voor de boodschap van de Schrift en de context. We kunnen de Schrift echter ook op afstand plaatsen, als een boek uit het verleden, waar wij iets mee ‘moeten’. Dat doet tekort aan de Schrift als het Woord van de levende God, dat in alle tijden nieuw, levend en krachtig is.
De Bijbel in een jaar
Een deel van de moeite om ons de Schrift toe te eigenen zou wel eens kunnen liggen in het feit dat wij als moderne, westerse christenen de Schriften zo weinig lezen, veel minder dan christenen in andere tijden en culturen. Onderzoeken hoeveel christenen dagelijks de Bijbel lezen, leveren meestal verrassend lage percentages op. Hoeveel kerkgangers zouden eigenlijk wel eens de hele Bijbel gelezen hebben?
Het Nederlands Bijbelgenootschap is eind 2018 de ‘Bijbel in een jaar challenge’ begonnen, waarin mensen worden uitgedaagd om als groep de Bijbel in een jaar helemaal door te lezen. Je kunt de teksten dagelijks per mail toegestuurd krijgen of een speciale ‘Bijbel in een jaar’ aanschaffen, zodat je niet hoeft te zoeken. Er zijn overigens veel meer leesroosters waarbij de Bijbel in een jaar gelezen wordt, soms inclusief inhaaldagen voor wie achterop is gekomen.
Het is een mooi voornemen om de hele Bijbel in een jaar te lezen en het kan ongetwijfeld helpen om dat samen met anderen te doen. Laat het dan geen eenmalige oefening zijn, maar een ritme worden. Als wij de hele Schrift ontvangen als het Woord van God, dat wij nodig hebben, is het wel van belang dat we ook de hele Schrift met een zekere regelmaat lezen. Of dat in één jaar, twee jaar of nog een ander tempo gebeurt, maakt minder uit. Een rooster is bedoeld om te helpen, niet om moedeloos te maken als het niet lukt. En het doel is niet het halen van je target, maar de omgang met God.
Volgens een berekening duurt het 74,5 uur om de hele Bijbel te lezen.¹ Dat betekent dat het 12 minuten per dag kost om de hele Bijbel in een jaar te lezen of 6 minuten per dag om het in twee jaar te doen. Bij zulke cijfers is het toch beschamend hoe moeilijk dat vaak lukt, zeker als je het afzet tegen de tijd die opgaat aan e-mail of social media.
Léés je Bijbel
Om de Schriften te begrijpen, is het nodig om ze te lezen. Als we dat meer deden, zouden de problemen van het verstaan wel eens minder groot kunnen worden. Het gaat in de Schriften immers om de stem van de levende God. Het zijn de Schriften die van Mij getuigen, zegt Jezus. En de dichter van Psalm 119 zingt 176 verzen lang een loflied op de heerlijkheid van Gods Woord. Dat brengt hem terug als hij afdwaalt, dat geeft licht, vreugde en leven. Léés je Bijbel daarom! Daar mag je verwachting van hebben, omdat de Heilige Geest zo wil werken.
Een voor de hand liggende reactie is dat je wel moet begrijpen wat je leest. Dat is zeker belangrijk en daarvoor kan bijvoorbeeld een Studiebijbel goede diensten bewijzen. Toch is Bijbellezen niet pas nuttig als ik het meteen begrijp en er wat mee kan. Het verlangen naar een directe toepassing is misschien niet eens zo goed. Een sporter die traint, ziet niet elke training terug in concreet resultaat, maar bouwt wel iets op. Binnen een huwelijk kun je niet van elk gesprek zeggen dat het je relatie verdiept, maar het is wel nodig om elkaar dagelijks te spreken. Zo leer je elkaar steeds beter kennen en begrijpen. Het is geen drama als het eens een dag niet lukt, maar het gaat niet goed als dat vaak gebeurt.
Zoals je elkaar spreekt in een huwelijk, heeft een christen het nodig om dagelijks te spreken met God én te luisteren naar Zijn Woord. Daarom is het van belang om de Schriften te lezen, dagelijks, en om met regelmaat de hele Schrift te lezen. Alleen op die manier kun je thuis raken in de Schriften en er de weg leren kennen. Als je langere gedeelten leest, kun je natuurlijk niet bij alles stilstaan. Lees gewoon door en laat liggen wat je niet begrijpt, vouw je handen bij wat je wel begrijpt en neem één tekst mee om verder te overdenken.
Natuurlijk leest niet iedereen even graag en even makkelijk. Maar je hoeft niet altijd een lang stuk te lezen en er zijn apps (YouVersion) waarin je de tekst kunt luisteren. Maar leven met het Woord is voor iedereen nodig.
Bijbellezen vraagt inzet en discipline; niet op een slaafse manier, maar evenmin aan de leiband van mijn behoefte. Die gaat immers zo vaak uit naar andere dingen dan het echte leven en de omgang met God. Discipline is een zaak van oefening en hard werken; dat geldt in een tijd van ontlezing en beeldcultuur nog meer dan vroeger. Maar leven met de Schriften is onmisbaar voor een christen. ‘Lees je Bijbel, bid elke dag’ is iets om als kind te leren en levenslang te oefenen.
Noot
¹ www.crossway.org, artikel ‘You Have More Time for Bible Reading than You Think’
A. Versluis
Ds. A. Versluis is predikant te Ede en hoofdredacteur van De Wekker
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 2019
De Wekker | 24 Pagina's