Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tevredenheid van een christen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tevredenheid van een christen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Niet dat ik dit zeg vanwege gebrek; want ik heb geleerd om vergenoegd te zijn in hetgeen ik ben. En ik weet ook overvloed te hebben; alleszins en in alles ben ik onderwezen, beide verzadigd te zijn en honger te lijden, beide overvloed te hebben en gebrek te lijden. Ik vermag alle dingen door Christus die mij kracht geeft.’, Filippenzen 4:11-13

Niet wat ik heb

De apostel Paulus schrijft deze brief aan de gemeente van Filippi om hen te danken voor hun meeleven met hem. Paulus is in de gevangenis. Zij hebben Epafroditus namens de gemeente afgevaardigd om Paulus te bezoeken en hem te bemoedigen. Epafroditus wordt ernstig ziek in die tijd dat hij bij Paulus verblijft. Er wordt zelfs voor zijn leven gevreesd. Maar God heeft Zich over hem ontfermd. God gaf genezing en herstel tot grote blijdschap van de apostel. Na zijn herstel stuurt Paulus hem terug naar Filippi met deze brief. Paulus schrijft dat het hem goed gedaan heeft dat de gemeente aan hem denkt. Maar Paulus kan eerlijk zeggen dat hij er niet op uit is geweest om de gaven van de gemeente te ontvangen. De gemeente wilde al eerder gaven naar hem sturen, maar toen was daar de gelegenheid niet voor. Hij is niet afhankelijk van de gaven van de gemeente. Paulus heeft geleerd om tevreden te zijn. Hij is tevreden met wie hij is. Het gaat hem niet om rijkdom of om veel bezittingen. Hij is door genade het eigendom van Christus geworden.

Maar wie ik ben

Wat is voor u beslissend: wat u hebt of wie of u bent? Een christen kan er niet over uit dat hij een christen is. Dat zijn we van nature niet, net zo min als Paulus dat was. Dat is het werk van Christus door Zijn Geest. Hij maakt je tot Zijn eigendom. De vrucht daarvan is dat je tevreden bent in wat je bent. Dat is een tevredenheid die vreemd is aan mens die Christus niet kent. Zo’n mens is nooit tevreden. Hij is altijd er op uit om zijn zondige verlangen en begeerten te volgen. Hij wil altijd nog meer bezitten en genieten, want meer heeft hij niet op aarde. Maar de Heilige Geest leert tevredenheid. Je hebt er genoeg aan dat je voor rekening van Christus staat.

Dat betekent niet dat het leven van een christen altijd gemakkelijk is. Paulus schrijft dat hij ook verschillende omstandigheden in zijn leven heeft mee- gemaakt. Er waren momenten dat hij honger leed en gebrek had. Er waren ook momenten dat hij overvloed had en voldoende had. Maar Paulus heeft geleerd tevreden te zijn zowel in tijden van overvloed als gebrek. Die tevredenheid is niet afhankelijk van zijn situatie. Hij is onderwezen door de Heilige Geest om te vertrouwen op God.

Hoe is dat bij u? Hebben de tegenslagen en de moeiten die uitwerking dat wij geoefend zijn in het vertrouwen op de Heere? Dan zijn de omstandigheden niet meer van doorslaggevende betekenis. Dan schenkt de Heilige Geest de vrede en de vreugde in God door Christus. De vrucht daarvan is de christelijke tevredenheid.

Christus

Jeremiah Burroughs (1599-1646) heeft een boekje hierover geschreven onder titel (vertaald in het Nederlands): Het zeldzame (of kostbare) kleinood van de christelijke tevredenheid. Hij wilde daarmee uitdrukken dat deze tevredenheid geen vrucht is die vanzelf groeit in het menselijk hart. Het is de vrucht van Gods werk in het hart. De Heilige Geest geeft zicht op wie God is in Christus. Hij laat je dat zien in de zegeningen die God geeft en in de beproevingen waarin Hij je leidt.

De bron van deze christelijke tevredenheid is Christus. Hij geeft kracht. Paulus zegt: “Ik vermag alle dingen door Christus Die mij kracht heeft”. Dat is een ootmoedige belijdenis waarin hij aangeeft hoe afhankelijk hij van Christus is. Het is een bemoedigende belijdenis die laat zien hoe groot en heerlijk Christus is. Zijn kracht wordt in onze zwakheid volbracht.

Ds. H. Polinder is predikant van de Maranathagemeente op Urk

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 augustus 2019

De Wekker | 20 Pagina's

De tevredenheid van een christen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 augustus 2019

De Wekker | 20 Pagina's