Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontwapend!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ontwapend!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd.’ – Kolosssenzen 2: 15

Ontwapend! Dat klinkt als een uitroep van overwinning. En dat is het ook. Paulus vat hier samen wat het werk van Christus betekent. En daar hoort ook de overwinning bij. Waarover? Over de machten. Paulus bazuint het uit: Christus heeft de machten overwonnen!

Machten

Zoals gezegd: Paulus vat hier samen wat het werk van Christus betekent. En dat is veel, heel veel. Zo heeft Christus verzoening teweeggebracht. Hij heeft het handschrift van de zonde dat tegen ons was, weggenomen door het aan het kruis te nagelen. En Hij heeft ons in Zijn opstanding levend gemaakt. In geloof mag een christen zeggen: de dood is achter de rug.

Maar dat is nog niet alles. Er is nog meer. Wat dan? Dat is de bevrijding die kruis en opstanding brengen voor de gelovigen. Bevrijding uit de invloedssfeer van ‘de machten’.

Dat klinkt in onze oren misschien raar. Maar dat zegt dan meer over ons onbegrip dan over de Bijbelse boodschap. Want de Bijbelse boodschap van het Nieuwe Testament spreekt heel vaak over de wereld van ‘de machten’. In de gemeente van Kolosse was dat ook concreet aan de orde.

Wat bedoelt het Nieuwe Testament dan met ‘de machten’? Nee, niet de onzichtbare werkelijkheid van straling, radioactiviteit bij kernafval of draadloze internetverbindingen. Maar een andere onzichtbare, geestelijke werkelijkheid. Paulus denkt aan geestelijke denksystemen, wereldbeschouwingen en filosofieën. ‘Geestelijke boosheden in de lucht’, noemt hij ze in Efeze 6. Het zijn allerlei heidense manieren van denken die concreet invloed zoeken uit te oefenen op ons mensen. Bijvoorbeeld door ons te stimuleren contact te zoeken met de wereld van de engelen, de geesten van overleden mensen of de krachten die zich in het universum bevinden.

Overwonnen

Niet doen, zegt Gods Woord heel duidelijk. Want daarmee begeven we ons op het terrein van de machten van het kwaad. En je hoeft er ook niet bang voor te zijn, voegt de Bijbel er gelijk aan toe. Want deze ‘machten’ zijn door Christus verslagen. In drie werkwoorden brengt Paulus dat hier onder woorden:

1. Christus heeft de overheden en machten ontwapend. Hij heeft ze gedwongen hun wapens neer te leggen.

2. Hij heeft ze openlijk te schande gemaakt. Aan het kruis heeft Hij de ware aard van de machten ontmaskerd: het is bedrog! Alsof de Heere zegt: zit er niet over in. In het licht van het kruis van Christus stelt het niets voor.

3. Hij heeft daardoor over hen getriomfeerd. Onze Heiland heeft niet alleen duivel en dood verslagen, maar ook de geestelijke machten van het kwaad. ‘Heel het rijk der duisternis, weet Wie Jezus Christus is. Glorie aan God!’ En zo heeft Hij de Zijnen bevrijd.

De volkomen overwinning komt op de jongste dag. Maar het beslissende is al gebeurd. Christus heeft de machten ontwapend en verslagen.

En wij?

Wat deze boodschap ons te zeggen heeft? Alles. Ik weet het, we kunnen ons ervan afmaken door te zeggen dat we voor deze dingen geen belangstelling hebben. Maar verklaren we daarmee niet belangrijk onderwijs uit Gods Woord als zonder betekenis voor ons? Lees dan biddend dit themanummer van De Wekker. En u zult ontdekken hoe actueel dit evangelie is.

Wat de boodschap van de overwinning over de machten ons te zeggen heeft? Vooral toch dit: dat het een heerlijk voorrecht is om een kind van God te zijn. Dan hebben ‘de machten’ in principe geen vat meer op ons. Zoals Paulus zegt in Romeinen 8: overheden, krachten en machten kunnen ons niet scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.

Is Hij door het geloof uw en jouw leven? Dan bent u in Hem meer dan overwinnaar! En als Hij uw leven nog niet is? Zoek dan vandaag nog de heerlijkheid van deze genade bij Jezus Christus, de Overwinnaar. Echt, Hij wil ook u in deze heerlijkheid doen delen. Glorie aan God!

Ds. G. van Roekel is predikant te Bennekom-Oosterbeek

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 2019

De Wekker | 24 Pagina's

Ontwapend!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 2019

De Wekker | 24 Pagina's