Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Koppeling vakonderwijs en arbeidsmarkt kan beter

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Koppeling vakonderwijs en arbeidsmarkt kan beter

Altijd bereid tot leren

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Woord en Daad steunt vakonderwijsprogrammas in meerdere landen. Een zinvolle schakel tussen school en werk! Maar er valt nog genoeg te leren…

Soms geven Nederlandse ondernemers die ‘toevallig’ een reisje maken goede tips door. Toen Ton van Nieuwkoop, directeur WVS Onderwijs BV, en enkele andere ondernemers Zambia bezochten, viel hun op hoe veel jongeren op straat rondhingen. Ze gingen in gesprek met deze jongeren. Ton: ‘Ze zeiden: we hebben een opleiding gevolgd, maar er is voor ons geen werk.’ Een verrassing voor deze groep enthousiaste ondernemers. Dat moest en kon anders, meenden ze. De zakenmensen adviseerden Woord en Daad het vakonderwijs (nog) sterker te verbinden met de arbeidsmarkt.

Het probleem van te weinig koppeling tussen vakschool en arbeidsmarkt speelt in meerdere gebieden en heeft bij Woord en Daad al langer de aandacht. Vakscholen zijn wisselend succesvol: niet overal vinden jongeren meteen een baan na hun eindexamen. Mirjam de Vries (25), medewerker vakonderwijs: ‘Vakscholen van partnerorganisaties bieden vaak traditionele trainingen aan, zoals voor timmeren, metselen of kleding maken. Als je een dorpje bezoekt en je vraagt naar gewenste opleidingen, dan noemen dorpelingen vaak de beroepen die ze al kennen. Nuttig, maar het levert meestal geen creatieve, innovatieve ideeën op. Je hebt dus meer kennis nodig over de situatie in een gebied.’ De economische kant van vakonderwijs bleef tot nu toe onderbelicht. Mirjam: ‘We zoeken aansluiting bij bestaande economische mogelijkheden in een gebied. Vooral de agrarische sector biedt kansen. Wie niet alleen gewassen verbouwt maar ze ook verwerkt tot consumptieproducten, heeft een vakopleiding nodig.’

Sollicitatietrainingen
Ook de zogeheten Job and Business Services (JBS) leveren een belangrijke bijdrage. Als onderdeel van de vakscholen was dit oorspronkelijk vooral bedoeld om studenten aan een baan te helpen. In de toekomst zal het plaatselijke JBS breder inzetbaar zijn en behalve vakschoolstudenten ook andere doelgroepen bedienen. Een JBS kan helpen bij het zoeken naar een baan, bijvoorbeeld door het geven van sollicitatietrainingen. Vanuit zijn ervaring kan een JBS-medewerker de vakschool weer tips geven om de opleiding te verbeteren.

Woord en Daad blijft graag continu leren en is blij dat vijf betrokken ondernemers (aannemer, bankier, fabrikant, handelaar en onderwijskundige) vorig jaar bereid waren in Zambia ieder vanuit eigen expertise kritisch naar het werk te kijken. Samen kijken –mét de partnerorganisatie– houdt elkaar scherp. Het nieuwe vakonderwijsbeleid vraagt verdere uitwerking. Zoals hoe we marktonderzoek goed en effectief kunnen verrichten. Bovendien is het belangrijk dat diverse buitenlandse partners meer in contact treden met lokale bedrijven die hun wensen duidelijk op tafel leggen.


Bent u ondernemer? Kijk op www. woordendaad.nl/ondernemers. of bel 0183-611800 en maak een afspraak met Gideon Davidse.

Dit artikel werd u aangeboden door: Woord en Daad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 2012

Werelddelen | 24 Pagina's

Koppeling vakonderwijs en arbeidsmarkt kan beter

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 2012

Werelddelen | 24 Pagina's