Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd

Als een mens wordt gered, wat gebeurt er dan precies? Spelen vragen rond schuld en verzoening vandaag nog wel in bekeringen? Stefan Paas schrijft dat door evangelisten nauwelijks over verzoening door voldoening wordt gepreekt. Een bekeerling die met belijdenis van zonde en schuld aan de voet van het kruis genade ontvangt, is in het seculiere Westen een eenling geworden. Er ligt in dit boek een serieus probleem op tafel.

Paas stelt de vraag of we ‘redding en heil’ nog steeds hetzelfde moeten verwoorden als in de bloeitijd van het piëtisme. Zijn christenen nog in staat om met het ‘eeuwig evangelie’ de postmoderne mens te bereiken of lukt het alleen nog in een kerkelijke context? Hij ziet dat het bevindelijke bekeringsdrama in een seculiere context niet werkt. Zijn we verlegen geworden met het evangelie? Paas schetst een herkenbaar plaatje van het bevindelijke christendom, al heeft het hier en daar iets karikaturaals. De waardering voor het piëtisme blijft echter wel steeds doorklinken.

Paas stelt dat ‘wat niet ervaren wordt, niet heilzaam kan zijn’. Het kruis van Jezus mag geen theorie blijven omdat het eerder een stomp in je maag is. Het heil keert dingen om: het raakt je lichaam (hfd. 3), het rechtvaardig handelen ten opzichte van onderdrukten (hfd. 4), de naastenliefde (hfd. 5) en de schepping (hfd. 6). Sterk aan dit boek is dat Paas de lezer in de spiegel laat kijken: verraadt onze omgang met bijvoorbeeld de schepping niet een geseculariseerde vorm van denken?

Bovendien is het een leesbaar boek omdat Paas kiest voor een benadering van ‘onderop’. Hij begint bij zijn eigen bekeringsmoment als een prachtig getuigenis. Verder bouwt hij zijn kwetsbare zoektocht op vanuit het geleefde leven en dat komt dicht bij de lezer.

Toch blijf ik na het lezen met vragen zitten. In het laatste hoofdstuk komt Paas met een theologische verantwoording. Daarin kiest hij voor ‘de bevordering of het stichten van vrede’ als opdracht voor de christen van vandaag. Paas schrijft dat we de ‘hele Christus’ nodig hebben. Maar hoe is Jezus dan precies bij de heilsboodschap betrokken? Begint de vrede met God niet bij de rechtvaardiging door het geloof (Rom. 5: 1)? En hoe werkt dat dan voor de onderwerpen uit de hoofdstukken ervoor? Voor Paas is de innerlijke ervaring niet maatgevend, maar hoe krijgt omgang met God dan een plek? Hoe verzoent God zich met mijn ongelovige vriend? Of gebeurt dat heil alleen horizontaal, bijvoorbeeld in betoon van naastenliefde en zorg voor de schepping?

Het gesprek over de communicatie van het evangelie vandaag is bepaald niet ten einde. Dit boek zet de vragen over dit onderwerp goed op scherp.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 2023

De Wekker | 20 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 2023

De Wekker | 20 Pagina's