Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloof jij? Vertel eens!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloof jij? Vertel eens!

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een gast wordt door mij geholpen, er volgt een gesprekje. “Ben je getrouwd, en kinderen? Vijf …? Wie zet nu vijf kinderen op de wereld, dan ben je vast gelovig.” Het is even stil en dan: “Vertel me dan maar eens iets over dat geloof van je!” Daar sta ik dan … Deze gast weet niets van de Bijbel. Voorzichtig begin ik wat uit te leggen. Deze gast blijft belangstelling tonen voor het geloof, we hebben een kinderbijbel gekocht en de gast leest er elke dag uit. Hoe mooi!
Of de gast die ‘s zondagsmorgens tegen me zegt: “Naar de kerkdienst luisteren? Dat doet m’n vrouw, maar ik niet!”. Toch luistert hij steeds vaker mee, er komt een Bijbeltje, hij leest eruit, vraagt: ‘’Jij weet er veel van, kun je me zeggen waar ik … kan vinden?” Een paar dagen voor het overlijden hoor ik hem samen met zijn vrouw zingen: “Veilig in Jezus armen.”

Een deel van mijn werk is psychische begeleiding en spirituele zorg. Gasten en naasten hebben veel behoefte aan een luisterend oor over zorgen, pijn, ongemak, verdriet, (verstoorde) relaties, de toekomst, geloof. Wanneer er geen geloof in God is, putten mensen kracht uit herinneringen of denkt men: “Als ik sterf is het over en uit.” Het geloof wordt soms erg aangevochten. Een gast zei: “Ik heb zoveel zonden gedaan.” Anderen zijn vol vertrouwen en bereid om te sterven en zuchten: “Och Heere, laat mij maar sterven dan mag ik altijd bij U zijn!”

Een keer per jaar hebben we een gedachtenisbijeenkomst, waarin we samen met de naasten de overleden gasten gedenken. Door gedenken, troostvolle woorden, een kaarsje aansteken, samen zingen en bidden staan we stil bij het verdriet dat in hun leven is gekomen. En ook voor de nabestaanden hopen we dat er mag doorklinken wie God voor hen wil zijn.

Manda Westeneng (CGK Soest) is verpleegkundige in hospice Nijkerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2019

De Wekker | 24 Pagina's

Geloof jij? Vertel eens!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2019

De Wekker | 24 Pagina's