Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als Hij komt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als Hij komt

Doch de Zoon des mensen, àls Hij komt... Luc. 18:8

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

We zijn er nog! Misschien had u niet anders verwacht, maar er zijn vast een aantal zusters en broeders die de afgelopen dagen met enige teleurstelling hebben zien komen en gaan. Ze hadden gehoopt, verwacht en gebeden dat dit millennium zich zou ontplooien of zou opgaan in de komst van de Here Jezus Christus. Het is er niet van gekomen. Teleurstelling!
Het geeft troost te mogen weten dat de HERE alle dingen doet medewerken ten goede voor hen die Hem liefhebben, dus óók deze teleurstelling.
Maar misschien was u wel helemaal niet teleurgesteld. Sterker nog, misschien moet u er wel niet aan denken dat het zover had kunnen zijn. Stel je voor! Wat moet ik met mijn plannen, m'n hele toekomst zou in duigen vallen!. Heb ik al die jaren voor niets zorg besteed aan ....

De tekst
De Here Jezus verzucht: "Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?". Het is voor de meesten van ons geen onbekende tekst. Dat wil zeggen, we horen deze tekst nogal eens wanneer er gesproken wordt over het einde der tijden. In de zin van: hoe het zal zijn in de maatschappij? De liefde van de meesten zal verkillen, recht wordt gebogen en wat zonde is wordt gerechtvaardigd. Wat overblijft is een kille, koude, niet-sociale tijd. Mensonvriendelijk. In het bijzonder voor hen die vast willen houden aan het geloof zoals dat de eeuwen door in de (eigen) kerk beleden is.
De vraag is alleen of de Here Jezus óók aan al deze dingen denkt wanneer Hij deze uitspraak doet.

De context
De context van dit Schriftwoord is sterk bepaald door het roepen van de uitverkorenen (wier uitverkiezing blijkt uit het geloof) om recht, vs. 7. Dit roepen wordt in vs. 1 omschreven als doorgaand gebed en vervolgens geïllustreerd met een gelijkenis waarin de onrechtvaardig behandelde weduwe niet stopt recht te eisen tot haar recht gedaan is. Maar wat is dan het recht waar de uitverkorenen dag en nacht om roepen? Vs. 8 laat de komst van dit recht samenvallen met de komst van de Zoon des mensen. Van de Zoon des mensen is eerder sprake. In het vorige hoofdstuk - direct hiervoor vanaf vs. 20(!) - heeft de Here Jezus het over de dag van (de komst van) de Zoon des mensen. Het heeft er alles van dat het bij het roepen om recht door de uitverkorenen niet gaat om recht in het algemeen, maar dat recht gedaan wordt aan Jezus' werk! Dus om de totale doorwerking van het heil dat de Here Jezus door Zijn werk verworven heeft! Inderdaad, bij Zijn komst.

Onze tekst
Onze tekst zegt daarom - in navolging van de Griekse: "als de Zoon des mensen komt, zal Hij dan het geloof vinden op aarde?" Het kleine woordje 'het' - dat overigens mist in de Statenvertaling - wijst erop dat het gaat om bepaald geloof. Namelijk het geloof dat zich kenmerkt door datgene wat in de directe context beschreven staat. Een geloof dat zich doet kennen in een onophoudelijk roepen om recht. Dat recht dat zichtbaar wordt wanneer de Zoon des mensen komt. Eenvoudiger: het geloof dat zich doet kennen in een voortdurend bidden om de wederkomst van de Here Jezus Christus. Omwille van Hem! Niet dat Hij niet met ons kan meevoelen wanneer wij voor onszelf roepen om Zijn komst. Hij heeft daar alle begrip voor. Maar bij dit roepen gaat het om Hem! Hij verdient het dat Zijn werk recht gedaan wordt! Dat Zijn verlosten totaal vrij zullen zijn van de zondemacht!

Onze context
Wanneer de HERE het geeft mogen u en ik die dag meemaken, de dag van Jezus' komst. Mogelijk zelfs spoedig. We kunnen dus gewoon naar onze eigen praktijk kijken om het antwoord op deze vraag van de Here Jezus te weten. Hoe beantwoordt onze praktijk - persoonlijk en als kerk - op dit moment aan deze vraag van de Heiland? Vindt Hij dit geloof, het geloof dat zich biddend uitstrekt naar de Vader om de volle doorwerking van het door Jezus verworven heil, toegespitst op Zijn komst? Vindt de Heiland dit geloof bij u en mij, bij ons? Hoe dankbaar kunnen wij zijn voor de werkelijkheid van ons geloven wanneer we het toetsen aan de vraag van de Here Jezus? Gelukkig is het ook voor ons nog genadetijd!
Vervolgens: waar dit geloof functioneert komt ook die andere context binnen beeld. Want hoe zouden zij, die zo volhardend bidden om recht, hoe zou bij hen de liefde verkillen? Hoe zou onder hen die zo bidden recht gebogen en zonde gerechtvaardigd worden? Zij leven nota bene in de levende verwachting van Jezus' komst! Is dan niet eerder het tegendeel te verwachten? Een vooruitgrijpen op wat komen gaat wanneer de Here Jezus teruggekomen is? Een ook zichzelf in eigen leven uitstrekken naar recht doen aan Jezus' werk?
De HERE geve u en mij, de HERE geve ons als kerk in het jaar dat voor ons ligt het geloof dat zich in voortdurend gebed uitstrekt naar de volledige doorwerking van Jezus' werk! Ik wens u dit heil en deze zegen van harte voor alle dagen die wij mee zullen maken van dit millennium!

J. Markus

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 januari 2000

De Wekker | 16 Pagina's

Als Hij komt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 januari 2000

De Wekker | 16 Pagina's