‘En Jezus zei: Ik ben het’
Markus 14:62
Jezus doorbreekt het zwijgen
Elk jaar mogen we tijdens de lijdensweken en Goede Vrijdag extra stilstaan bij de lijdensweg die de Here Jezus is gegaan. Het is een tijd van bezinning, van verdieping. Voor sommigen ook een tijd van loslaten, van vasten. Op welke manier we ook deze tijd invullen, we zullen nooit de diepte van Jezus’ lijdensweg peilen. En alleen al de gedachte, Hij doet dit voor mij, in mijn plaats, raakt je diep en verbindt iedereen die hier niet aan voorbij wil gaan.
Zwijgen
Als Jezus de woorden ‘Ik ben het’ uitspreekt, doorbreekt Jezus Zijn eigen zwijgen. Bij alle oneerlijke, onrechtvaardige verklaringen van mensen zweeg Jezus. Als ons onrecht wordt aangedaan, zullen we onze stem gebruiken of zelfs verheffen. Als er onjuiste berichten rondgestrooid worden, zullen we op zijn minst een poging ondernemen om hier een correctie in aan te brengen. Maar bij Jezus niets van dit alles. Hij blijft zwijgen, zo staat er nadrukkelijk in vers 61. Woorden die we niet meer los kunnen zien van de profetische uitspraken van Jesaja 53:7 over de Knecht die een weg van lijden gaat: ‘Hij deed Zijn mond niet open’.
Spreken
Maar nu Jezus wel spreekt, valt daardoor de volle nadruk op Zijn boodschap. Waarom spreekt Jezus nu wel? Nu de geestelijke aardse leider van het joodse geloof de kernvraag stelt over Jezus’ taak en herkomst gaat Jezus spreken. Als er gevraagd wordt of Hij de Messias is, maakt Jezus duidelijk dat Hij het is: ‘Ik ben het’. Woorden die ons doen herinneren aan de manier waarop God Zijn Naam openbaart in Exodus 3. Woorden die ons ten diepste willen troosten en bemoedigen. Vergelijk ook hoe Jezus het in Markus 6:50 gebruikte. Ik ben er, voor jou. Ik ga deze weg, voor jou.
Regeren
Als Jezus dus op deze manier bevestigend antwoordt, heeft dat wel consequenties. Deze boodschap blijft niet zonder gevolgen. Het vervolg van het antwoord van Jezus toont namelijk Zijn macht. In vers 61 en 62 zien we het joodse gebruik om de naam van God te omschrijven met ‘Gezegende’ en ‘Machtige’. Als Jezus daar staat, gevangengenomen, verlaten door Zijn volgelingen, verhoord en straks ook gemarteld, dan lijkt Hij machteloos. Maar Hij is nu Diegene die aan Gods rechterhand zit. Machthebbers die vandaag denken het voor het zeggen te hebben, zullen moeten buigen voor Jezus’ macht. Ja, dit gaat ook over het eindoordeel dat zal komen als Hij terugkomt, zoals we met onze geloofsbelijdenis ook elke week uitspreken. In Jezus’ veroordeling gaat het uiteindelijk om Gods rechtszaak met ons. Bevrijdend als we mogen geloven dat Jezus zegt: maar Ik sta hier, ook voor jou. Ik ben het echt!
Komen
Ja, Hij komt terug. Nog voordat Hij naar de hemel is gevaren, nog voordat Jezus gestorven en opgestaan is, spreekt Hij al over Zijn wederkomst. Waarom? Hiermee maakt Hij duidelijk dat alles met elkaar te maken heeft. Alles gaat naar de grote toekomst. Dan doorbreekt God het zwijgen en de stilte … (vergelijk Openb. 8:1). Jezus is ‘de Zoon des mensen die komt met de wolken’. Dat had Jezus al eerder tegen Zijn volgelingen gezegd (Mark. 13:26). Woorden die verwijzen naar Daniël 7:13 en 14. Tegelijk is het ook een belofte: Weet, Ik kom eraan. Voor Zijn tegenstanders bedreigend, maar voor Zijn discipelen bemoedigend: Hou vol, Ik kom eraan!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 2025
De Wekker | 20 Pagina's