Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

5 minuten leestijd

H. Hofman, Onder het Woord. Gedach ten over de prediking. Uitgeverij Den Hertog, Houten 2019, € 12,50, 123 pagina’s, ISBN 978 90 3312 9636 H. Korving, Nabij u is het Woord. Prediking in trinitarisch perspectief. Uitgeverij Labarum Academic, Apeldoorn 2019, € 14,95, 208 pagina’s, ISBN 978 94 0290 7582 Iz. Kok (red. M.D. Geuze), Gods beloften voor u. Over het aanbod van Gods genade in de prediking. Uitgeverij Groen, Heerenveen 2019, € 16,95, 249 pagina’s, ISBN 978 90 8897 2386 E. van Swol, Mythe, mysterie, mystiek. Dr. Hendrik Vreekamp (1943-2016). Uitgeverij KokBoekencentrum, Utrecht 2019, € 12,99, 94 pagina’s, ISBN 978 90 4353 2303

Deze vier boeken leveren elk met een eigen inslag een bijdrage aan het gesprek over de verkondiging in de gereformeerde orthodoxie. Ds. Hofman (Onder het Woord) deelt enkele gedachten over de bevindelijke prediking op een zeer toegankelijk niveau. Ds. Korving (Nabij u is het Woord) neemt de lezer mee in de wijze waarop het Woord tot hem komt, waarbij het proces van Woord tot hoorder een plaats krijgt in het licht van de triniteit. Vanuit hervormde kring valt het licht op het werk van ds. Izaäc Kok (Gods beloften voor u) middels een uitgebreide studie die door drs. Geuze is samengesteld. Het laatste boek (Mythe, mysterie, mystiek) laat het oeuvre van dr. Hendrik Vreekamp zien door de bril van Els van Swol die het diepgravende werk van Vreekamp op indrukwekkende wijze samenvat. Haar boekje eindigt met de laatste preek van Vreekamp, waarmee het Woord dan ten slotte tot ons komt.

Het verschil tussen de boeken blijkt in de voorzetsels te zitten. Die voorzetsels lijken tegelijk het eigene van het werk te laten zien. We zijn met Hofman onder het Woord, met Korving komt het Woord ons nabij, Geuze toont hoe de belofte voor ons is en Van Swol laat het Woord tot ons komen. Van deze vier elementen kunt u er geen een missen. Het laat de rijkdom zien van de sprekende God Die Zich in Zijn genade tot mensen wendt. Alle vier de auteurs zijn zich daarvan bewust en geven blijk van eerbied voor de God van de Schriften Die met en door Zijn Woord mensen raakt.

Onder

Met citaten van oudvaders doorspekt toont ds. Hofman aan dat de rustdag en het Woord een twee-eenheid vormen. Wie onder het Woord komt, maakt gebruik van de middelen. Wie de gang naar Gods huis maakt, zal moeten beseffen dat hij in Gods tegenwoordigheid komt. Hij is letterlijk onder het Woord. Voor de prediker kan dat als een last ervaren worden, niet omdat het zwaar is, maar omdat het een gewichtige taak is. Ds. Hofman behandelt een aantal praktische punten rond kerkgang, het consistoriegebed en snoepen in de kerk. Maar het belangrijkste vindt u onder het kopje ‘touwen uit de hemel’ als hij met een citaat van ds. G. Boer laat zien dat arme zondaren zich in de prediking aan Gods beloften omhoog trekken.

Nabij

Het dichtst bij een homiletiek komt het werk van ds. Korving. Wat hij in kort bestek op tafel legt mag indrukwekkend heten. Hij is grondig te werk gegaan door zijn oor eerst te luisteren te leggen bij de belijdenisgeschriften en het spreken der eeuwen over de prediking. Tegelijk heeft hij de recente studies van Gerrit Immink, Bert de Leede en Ciska Stark, en het werk van De Ruijter verwerkt. Voor Korving kan het Woord moeilijk nabij komen als het niet eerst een tegenover vormt. Vandaar zijn moeite met de New Homiletic, waar hij (misschien te) snel klaar mee is. Hij schrijft dat het Woord nabij is omdat het profetie is. Daarmee sneuvelt terecht alle (empirische) vrijblijvendheid van de prediking. Het Woord heeft een doel en dat doel is niet de hoorder maar God Zelf. Verfrissend dat Korving de homiletische driehoek in trinitarisch pers pectief zet. De hoorder wordt door de drie-ene God aangesproken en de prediker kan dat alleen als zijn bekwaamheid uit God is (2 Kor. 2: 16). Ongetwijfeld wilt u kennis nemen van de ‘vier sleutels van prof. Baars’ op pag. 186. Prediking is (met prof. Kremer) principieel Christusprediking; vanuit die focus geeft Korving een aantal praktische tips aan predikanten mee. Zo komt het Woord in Christus nabij.

Voor

Het werk van ds. Iz. Kok is gevat in de ondertitel ‘over het aanbod van Gods genade in de prediking’. De eerste meditatie zet al gelijk de juiste toon: ‘U komt de belofte toe’ (Hand. 2: 39). De belofte van het Evangelie komt in de verkondiging naar mensen toe en wordt vervuld in de wedergeboorte door de Heilige Geest. Die boodschap wordt in de prediking geadresseerd aan goddelozen. Kok verhoudt zich in zijn theologie tot de verbondsdiscussies uit zijn tijd, maar in zijn preken, zoals die over het levende Brood uit de hemel, wordt de zondaar om Christus’ wil gerechtigd en verplicht om het Brood aan te nemen. Zo is het Woord voor de hoorder.

Tot

Ten slotte komt het Woord tot ons in een zeer lezenswaardig werk over het oeuvre van ds. Vreekamp. Zijn werken getuigen van profetische en diepe in zichten waar een grondige studie en kennis van zowel de heidense als de Israëlitische godsdienst aan ten grond slag liggen. Per soonlijk werd ik geraakt door de preek die aan het slot is opgenomen. Het is de laatste preek voor ds. Vreekamp zeer onverwacht door een ongeval om het leven kwam. Het handelt over Exodus 34 en Lukas 9 met als thema: ‘De glans van de hemel’. De nauwkeurige exegese ziet in de preek wijd om zich heen. Als een schilder speelt Vreekamp met de clairobscur van verheerlijking en schaduw. Als mysticus verwerkt hij grondig de getallensymboliek van de tekst. Het Woord komt tot ons als hij zegt: ‘Wat we zelf niet zien, als we uit de kerk komen, dat zien anderen. Je gezicht staat anders, het lijkt wel te stralen. Ja, omdat we daarboven op de berg bij Jezus zijn geweest. Welkom in het vernieuwde leven.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 2020

De Wekker | 24 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 2020

De Wekker | 24 Pagina's