Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd

N. Wolterstorff, De God die wij aanbidden. Op verkenning in de liturgische theologie. Uitgeverij Buijten & Schipperheijn, Amsterdam 2019, € 21,90, 224 pagina’s, ISBN 978 90 5881 9895

In 2015 verscheen dit werk van Wolterstorff onder de titel The God we worship. Het boek opent met een vrij citaat naar Exodus 3: 7: ‘De Heer zei: “Ik heb de roep van mijn volk gehoord.”’ Daarmee geeft Wolterstorff in notendop zijn bedoeling prijs. Aanbidding van God begint met Zijn luisteren. Het Engelse worship (waardig-schap) vertelt ons hoe de aanbidder zich richt op God en Hij daarmee het voorwerp van zijn liefde wordt. Echter, die liefde komt pas werkelijk tot stand wanneer er een God is die (ver)hoort.

Wolterstorff verkent verschillende tradities waarbinnen men liturgisch vormgaf aan de plaats van Gods luisteren. Hij is aanwezig in de liturgie, maar waarom is de plaats die Hij inneemt zo impliciet in de protestantse traditie? God verlaagt Zich door Woord en sacramenten om ons te bereiken, maar zijn wij voldoende creatief in onze liturgische vormen om de diepte daarvan te proeven? Wolterstorff vindt van niet en dat heeft hij op een filosofische manier opgeschreven waardoor het niet altijd even toegankelijk is voor de gemiddelde lezer.

Bovendien mis je in zijn schrijven twee belangrijke dingen. Ten eerste wordt het in het werk van Wolterstorff vaak maar moeilijk Pasen (bijvoorbeeld in hoofdstuk 9 over de eucharistie). Het graf is weliswaar open, maar de implicatie van Gods toewending blijft ver weg staan. Ten tweede mis je bij Wolterstorffs grote stelling dat het ‘creatiever en rijker moet’ de concrete voorbeelden. Hoe zou hij de protestantse liturgie vormgeven met elementen uit bijvoorbeeld de oosters(e) (orthodoxe) traditie zonder dat het afbreuk doet aan Gods directe spreken door Zijn Woord? Zondermeer is er ook in onze tijd een sterk verlangen naar de zichtbaarheid van Gods tegenwoordigheid middels liturgische vormen, maar die zullen dan ver weg moeten blijven van het abstract hoog-liturgische en tegelijk ook van een platvloerse sketch. Hoewel Wolterstorff zijn lezer denk- en huiswerk geeft, blijven er aan zijn adres genoeg vragen over.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 januari 2020

De Wekker | 24 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 januari 2020

De Wekker | 24 Pagina's